The Shadows 1961. De beveget seg i takt på
scenen både med Apache, FBI
og The Savage."
Cliff
Richard
The
Everly Brothers
The
Beatles
|
The Shadows - Cliff Richard
Det var som gitarband vistartet opp sommeren 1963. The Shadows var forbildene, og Shadows-musikken
var spesielt populær blant vår generasjon. Elvis var på vei ut. Vi bygde
gitarer på sløyden og kjøpte gule og grønne singelplater
på Musikksentralen. Vi lyttet til Top Twenty på Radio Luxembourg.
Lettere jazz og moderne dansemusikk var fortsatt populært på dansefestene, men
i begynnelsen av 1963 i Steinkjer var det ingen som spilte Shadows og
Beatles-musikk.
De ledende band til da var "Jønnums", "Mortens"
og "Big Beat". Mortens var en bauta i
dansemusikk, og de holdt på fra 1957 til 1972.
Vårt konsept, som besto av
"det nye" med Shadows og Beatles, gikk rett hjem hos ungdommen på vår
alder. For å kunne spille til dans, måtte vi også ha et repertoar som hadde et
større spenn enn ren POP-musikk. Steinar på trekkspill og en renstrøken vals i
"Drømmen om Elin", eller instrumentaler på orgel som "Bye
Bye Blues" og "Tico Tico", var både moro å spille og
nødvendig for å tilfredsstille publikum.
Den gang var det vanlig, i alle fall når du kom utenfor Samfunnshuset, at
fest-publikummet var sammensatt av flere generasjoner. En musikkgenerasjon er
betydelig kortere enn en slektsgenerasjon og utviklingen innen
populærmusikken gikk fort. Den musikken som ble foretrukket av mange av de som var to-tre år eldre enn oss, var ikke den samme som vår.
Det var ikke vanlig å bevege seg på scenen, eller kommunisere med publikum. Det
ble knapt nok opplyst hvilke melodier vi spilte, eller hva slags dans som var
neste låt.
Da vi framførte "The Savage" med «gåtrinn» vakte det oppsikt og det
ble populært.
The Everly Brothers - The Beatles
Den salige blandingen av Shadows,
Beatles, Cliff, Jularbo og kjente instrumentaler gjorde at
vi fanget et bredt publikum, men kanskje spesielt de aller yngste. Etter hvert
ble mer og mer av instrumentalene faset ut, men ikke alle, noen hadde vi med
oss hele veien.
Og så tilpasset vi repertoaret litt etter hvor vi var, det ble mer
gammeldans på Heistad og Gildevangen enn på "Huset".
Beatles ble det mye av, men også andre som Everly Brothers, Animals
og Rolling Stones. Vi fulgte med og spilte musikk både fra nye artister
og når det kom noe nytt fra de "gamle guder".
Denne bredden i musikken
var med å gjorde oss så populære. Det var dansemusikk, og de fleste på den
tiden gikk på fest for å danse og ha det moro, selv om også vi hadde en del
faste "fans" som trofast møtte opp på arrangementene.
På Steinkjer fikk vi
etter hvert enda en musikkforretning, Sørlie & Wangberg Musikkforretning,
senere Sørlie Musikk. Fra før hadde vi Musikksentralen. Populærmusikk for de
aller yngste ble mer og mer spilt. Så kom fjernsynet og filmer på kino som
formidlet musikk fra det store utland - som helst var England og USA.
På det lokale plan kom band fra Trondheim på besøk. Vi møtte opp,
lyttet og lærte.
Bortsett fra to
opptredener i kinosalen i Samfunnshuset, hadde vi konserter i Mosjøen og Mo i
Rana hvor publikum ikke danset. Det var uvant for oss at publikum satt på
benkerader, og vi likte egentlig ikke denne formen.
Da
vi hadde Beatles-Show på programmet brukte vi parykker!
|
|